menu search
NO
close

Handlekurv

Er du sikker?

Ønsker du å fjerne dette produktet fra handlekurven din?

close

Fraktmetoder

På posten

Postkasse Sendingen blir sendt til postkassen din. Transporttid er normalt 3-5 virkedager, avhengig av strekning.

  • Sendingen kan spores ved hjelp av sporingsnummeret.
  • Du varsles om at sendingen er ankommet via SMS, e-post eller hentemelding i postkassen.
  • Transporttid er normalt 3-5 virkedager, avhengig av strekning.
  • Er postkassen din liten eller låst bør du velge servicepakke.
På posten

Hent varene selv på posten Sendingen er en klimanøytral servicepakke som blir levert til ditt postkontor/ post i butikk.

  • Du varsles om at sendingen er ankommet via SMS, e-post eller hentemelding i postkassen.
  • Transporttid er normalt 1-3 virkedager, avhengig av strekning.
  • Sendingen kan spores ved hjelp av sporingsnummeret.
På posten

Levering på døren Sendingen leveres hjem til deg mellom klokken 17 og 21.

  • Sendingen kan spores ved hjelp av sporingsnummeret.
  • Du varsles i god tid om forventet utleveringsdag på sms og / eller e-post, i tillegg til nytt varsel når sendingen er lastet på bil for utkjøring samme kveld.
  • Sjåfør ringer deg på mobiltelefon 30 - 60 minutter før levering.
  • Dersom sendingen ikke kan leveres, blir den fraktet til lokalt postkontor/ post i butikk og du vil motta en varsel om dette via SMS, e-post eller hentemelding i postkassen.
CloseLukk 1
Swix historien

Swix historien

Eventyret om SWIX startet med en uheldig svenske på dårlige ski. På 1940-tallet ledet Børje Gabrielsson Sveriges største legemiddelfirma, AB Astra. Han elsket å gå på langrenn, men irriterte seg over bakglatte ski med dårlig gli på ulikt føre. Han etterlyste derfor en vitenskapelig utprøvd skismøring som kunne takle slike utfordringer. 

 

Del

Martin Matsbo var en svensk langrennsløper som produserte sin egen skismørning. I 1942 oppstod det brann i Martins smurningskokeri i Malung og store verdier gikk tapt. Martin måtte starte på nytt og begynte da å jobbe for Børje.

Sammen med kjemikere fra Astra og forskere fra Kungliga Tekniska Høgskolan i Sverige testet de eksisterende og selvlagde skismøringer.

Bare i løpet av 1945 gjorde de hele seks tusen apparatforsøk på to hundre ulike stoffer. Konklusjonen trakk de raskt. Det var lite smart
å lage en universalsmøring fordi forhold og snøtyper er så forskjellige. De utviklet derfor det som ble den første serien med voks og klister tilpasset ulike fører, men man så ikke forskjell på smøringene. For å kunne skille de fra hverandre, ble det tilsatt en farge til hver av blandingene. Slik ble de karakteristiske SWIX-fargene til.

 

1946: Etablert av Astra

Smurningen og merkenavnet Swix ble lansert på det som regnes som Swix sin fødselsdag 28. november 1946.

Den gode kvaliteten på produktene gjorde at norske eliteløpere valgte å begynne å bruke produktet og allerede under OL to år etter hadde samtlige gull-vinnere SWIX under skiene.

SWIX sitt gode rykte spredte seg fra toppen og nedover, og snart brukte også turgåere og mosjonister produktet. Slagordet, «Med basis i tester og vitenskapelig grundighet», lærte den alminnelige turgåer å «SWIXe». Merket ble en del av den norske folkesjelen.

 

1974: Kjøper Liljedahl

Trygve Liljedahl var en fremsynt og idérik leder, og var verdens første til å gjøre storindustri av skistaver. Fabrikken hans på Lillehammer produserte på det meste over en million bambusstaver årlig til både eliteutøverne og turgåere og de var udiskutabelt best i markedet. Produktets enestående kvalitet kombinert med Trygves utadvendte og fargerike personlighet skapte en nærmest monopollignende situasjon for stavene blant eliteløperne på 70-tallet. Han gjorde stor butikk, og gjennom stunt som å ankomme Gudbrandsdalen i helikopter med staver i bagasjen som han delte ut var han virkelig forut for sin tid som industrimann.

Etter et hektisk arbeidsliv og snart ved pensjonsalder trappet Trygve Liljedahl ned da Astra i 1974 kjøpte fabrikken hans. Swix Sports International bestod nå av Swix, Odlo og Liljedahl, hver verdensledende på hvert sitt felt. Odlo var de første i verden med skøytetricot og langrennsdress i nylon og Liljedahl og Swix markerte seg i verdenstoppen med sine produkter. Det ble opprettet et salgs- og markedsføringssamarbeid mellom Odlo og Liljedahl, som gav frukter i form av økt salg.

 

 

 

1976: Swix Sport USA etableres

 

1978: Tiedemanns (Ferd) kjøper Swix Sport fra Astra

Skibransjen gjennomgikk raske endringer. Under VM i Falun i -74 fikk kunststoffskiene sitt gjennombrudd, noe som var en fordel for Swix med sin syntetiske smurning. Samtidig ble det utviklet nye måter å smøre skiene på og denne metoden krevde mindre festevoks. Behovet for og salget av festesmurning synker, men til gjengjeld krevde de nye skiene glidvoks og dette behovet økte salget for Swix. Like fullt ønsket Astras ledelse i 1978 å kun satse på legemidler fremover og la Swix ut for salg.

Som markeds- og verdensledende innenfor skismurning var Swix attraktiv for flere seriøse kjøpere. Det kjente Johnson Wax i USA var blant de som nesten fikk tilslaget. Men både de og andre ønsket kun å kjøpe selve skismurningen, og ikke den delen av selskapet som gikk på staver og tekstiler. Astra ønsket ikke en deling mellom disse og så etter andre potensielle kjøpere. Familien var og er en av Norges mest solide industrielle familier og var kjent som både viktige pioneer og langsiktige, stabile eiere. Med is i magen og en oppsøkende sjef i Astra endte det med at den norske finansmannen Johan H. Andresen kjøpte selskapet i november 1978.

«Vi har mye vi kan være stolte av å ha fått til i Swix: Et vell av OL- og VM-medaljer, en BlåSwix-bevissthet hos glade utendørsmennesker, Ulvang-sokker på utallige barneføtter og Swix-logoer i løypa så langt øyet rekker. Men Swix må nå bygge videre på disse merittene. Vi må vokse raskere, med mer verdiskapning og høyere hastighet enn frem til nå – noe som vil være lønnsomt også for våre kunder og til glede for våre sluttbrukere.» - Johan H. Andresen (1930 – 2011)

Swix ønsket en styrking av merkevaren og implementerte merkenavnet både på stavene og tekstilene de hadde. De videreførte Liljedahls sterke posisjon på skistavmarkedet og bidro til utvikling av ny teknologi på feltet. Swix var ett av verdens to ledende skistavmerker og stod sterkt i markedet. I 1982 var det ski-VM i Oslo, og når Alexander Zavjalov kom borti Oddvar Brås stav ble den berømmelige Swix-staven og uttrykket «hvor var du…» udødeliggjort.

«Når man blir 60, må man ha blitt klokere enn da man var ung. Med denne visdommen kan man forandre fremtiden – vel vitende om sine svakheter og rustet med det beste fra fortiden. Swix er ikke noe unntak.» - Johan H. Andresen Jr. 

 

1986: Swix Sport flytter all aktivitet til Lillehammer

Lokalene på Skårer ble etter hvert for trange for den store veksten Swix’ suksess genererte. I 1986 flyttet en derfor hele smurningsproduksjonen til stavfabrikken på Lillehammer og for første gang var hele virksomheten samlet under ett tak.

 

1988: CERA F lanseres - Tidenes mest suksessrike skismørning

 

1990: Kjøper Nordheim

Klesmerket Nordheim samordnes med Swix Sportswear. Sondre-kolleksjonen nådde en topp i popularitet under OL på Lillehammer

 

1996: Swix vokser og satser på egen sportsbekledning. Selger Sondre, Norheim og Frank Shorter

Utover i 1990-årene styrket Swix sine tre satsingsområder; smurning, tekstiler og staver. Swix var ledende i verden innen nordiske staver og solgte også mye til alpint. Det ble også sterk vekst innen Nordic walkingstaver til sommerbruk. Trenden startet i Finland og spredte seg til Norge på begynnelsen av 2000-tallet. Også det tyske markedet vokste raskt. Nordic walking introduserte noe nytt og ga gåturene en ny dimensjon. Swix ble mer enn før leverandør av utstyr til helårsaktiviteter, og henvendte seg til alle nivåer og kundegrupper. For det går igjen igjennom historien at Swix utstyrer alle.

Fra 1988 til 2014 har Swix avtale med Norges Skiforbund på levering av sportsbekledning til samtlige lag i langrenn. På staver har Swix innkassert de fleste medaljer i VM og OL siden 1992.

 

1997: Swix Sport Japan etableres

 

2004: Kjøper Elite Sport AS – (Ulvang & Bavac)

Dette styrket posisjonen innen tekstiler og økte salget. Elite Sport var en suksess, med skiløperen Vegard Ulvang som frontfigur for sokker, luer og undertøy. Gründer Jon Inge Gullikstad hadde iløpet av ti år bygd opp et solid selskap.

 

2005: Swix Sport Tyskland etableres

 

2007-08: Snuoperasjon

Selskapets hovedlager, voks og tilbehørsdivisjonen, kundesenteret og deler av administrasjonen er fortsatt lokalisert på Lillehammer. Forskning og utvikling, stavdivisjonen, salg, markedsføring, tekstil avdelinger og resten av administrasjonen ble flyttet til Oslo i 2007. 

2008: Åpner stavfabrikk i Litauen

Det ble produsert skistaver på Lillehammer fram til 2007 da den siste delen av produksjonen ble flyttet til Litauen. Noen modeller lages også i Kina. Tekstiler og enkelte Swix-produkter produseres i Øst-Europa og Kina. 
Skismurning lages fremdeles på Lillehammer. Det avanserte maskineriet med digre kjeler betjenes nå av to mann som står i hver ende. Det kokes og tappes, innholdet kjølner og blir ferdig vare. Produksjonen er svært mekanisert og forblir i Norge.

 

2010: Kjøper Toko

Swiss Mammut Sports Group AG selger merkevaren Toko til Toko-Swix Sports AG, et nytt datterselskap av Swix Sport AS. Toko, som har en ledende markedsposisjon i Mellom-Europa., har en lang tradisjon innen skismurning og tilbyr i dag et bredt spekter av smurning og tilbehør for skipreparering. Toko har beholdt sin sveitsiske identitet. Begge merker nyter godt av felles investering i produktutvikling, produksjon og logistikk.

 

2012: Kjøper Lundhags

I februar 2012 utvider Swix Sport AS tekstildivisjonen med oppkjøpet av Lundhags Skomakarna AB fra EQT Opportunity Fund. Lundhags sin posisjon i Sverige, sin sterke merkevare og produktprogram innen outdoor segmentet var en viktig årsak til dette oppkjøpet. Målsetningen er at det vil bidra mye i den videre utviklingen av selskapet både i Sverige og internasjonalt.

 

2012: Kjøper Original Teamwear AS

Etter tre års felles eierskap sluttfører Swix Sport AS kjøpet av Original Teamwear AS. Målet er å utvikle Original til Skandinavias ledende selskap innen klubb-/teambekledning.

 

2012: Overtar distribusjon i Sverige

Swix står sterkere enn noen gang. Bedriften har en sterk posisjon i Norge og internasjonalt. Swix forbindes med noe positivt og friluftsorientert, noe som fører til et bedre og rikere liv. Selv meteorologene på tv melder om «Blåswixføre» når det ligger an til fint skiføre i helga! 

 

2013: Kjøper Pro-Ski

Med dette løfter Swix sin sommersatsning og Swix har nå en komplett rulleski kolleksjon bestående av rulleski, staver og en spesialutviklet rulleski tekstilkolleksjon. 

 

2014: Åpner ny stavfabrikk i Litauen og Kjøper Skisporet.no

Skisporet.no vil dermed inngå i Swix sin omfattende nettsatsning for å kunne tilby langrennskunden flere og bedre «skitips» på nett og mobil.

 

2015: Nytt opplevelses- og logistikksenter på Lillehammer.

Etter flere år med rask vekst trengte Swix Sport et nytt kontor-, produksjons- og logistikkbygg for virksomheten på Lillehammer. Her er det også inkludert publikumsrettede funksjoner som butikk og Swixmuseum.

Blåswixbutikken Concept Store den eneste forretningen der man kan se og prøve absolutt alle produkter fra Swix, Ulvang, Toko og Lundhags. I butikken finnes en egen museumsavdeling med både historiske gjenstander og interaktive skjermer, dessuten en særdeles velutstyrt smørebu, der mer og mindre garvede skiløpere kan få hjelp, veiledning og opplæring. De besøkende vil i det nye Swix-senteret også oppleve hvordan Rødswix, Blåswix m.m blir til, sett gjennom store panoramavinduer inn mot produksjonshallen.

 

2015: Kjøper sykkelmerket Hard Rocx

Dette inngår som en viktig del av Swix sin omfattende satsing på å gjøre merkevaren til ett komplett helårsbrand med ledende merkevarer innen alle årstider. 

 

2017: Åpner butikk på Norwegian Outlet-senteret i Vestby

 

Swix finnes overalt hvor det drives skisport og er en av skiindustriens sterkeste merkevarer. Det er bærer av stolte, friske verdier og har preget skisporten mer enn noen kunne ane. Swix har blitt en del av den norske folkesjela, for mange selve symbolet på skiløping, og selges i mer enn 30 land.

Nå skal vi skrive et nytt kapittel i SWIX sin eventyrlige historie.